![](https://duyn491kcolsw.cloudfront.net/files/0c/0cu/0cuf0u.jpg?ph=4c8327c48d)
Ha pénztárban lévő készpénz túl sok vagy túl kevés
![](https://4c8327c48d.clvaw-cdnwnd.com/2f7995e1df4cc7391e806e92ea09d212/200000629-5f86e5f870/Ha%20p%C3%A9nzt%C3%A1rban%20l%C3%A9v%C5%91%20k%C3%A9szp%C3%A9nz%20t%C3%BAl%20sok%2C%20vagy%20t%C3%BAl%20kev%C3%A9s.%20%281%29.jpeg?ph=4c8327c48d)
Ha pénztárban lévő készpénz túl sok, vagy túl kevés.
Ahogy már fentebb is írtam, ennek nincs maximum és nincs minimum összege. Tapasztalatom szerint, akkor ideális a pénztárban lévő készpénz, ha az egy havi készpénzes kiadások összegéhez áll közel, de maximum két havi összegnél nem több.
A készpénz egy fizikailag megfogható dolog, így ennek ellenőrzése a címletek megszámolásával történik.
a. Ha túl sok pénz van a pénztárba.
Miért is baj ez? Ilyenkor az egyik legnagyobb probléma, hogy az az összeg valójában nincs is ott. Így a beszámoló, az alap célját nem éri el, azaz nem valós képet mutat a cégről.
Ez hogyan történhet? Kedves vállalkozónk "felszedi" a bankszámlára érkezett bevételeket bankból. Ezzel ezek az összegek a számviteli törvény értelmében bekerülnek a pénztárba. Majd cégvezetőnk innen el kezdi a készpénzt nem csak a vállalkozás érdekében felmerülő kiadásokra költeni, hanem a magán életét is ebből finanszírozza. Számla és bizonylat csak a céges kiadásokról készül, a magánszemélyes költekezésről nem. De ha még készülne, akkor sem lenne elszámolható a költségek között.
A könyvelésben csak a céges kiadások csökkentik a felvett készpénz összegét a pénztárban. Így a magáncélra költött összegek nem kerülnek elszámolásra a könyvelésbe. Olyan, mintha azokat az összegeket nem költötték volna el. Így ezeknek ott kellene lenniük a pénztárban.
Ha ezt gyakran és nagy összegekkel eljátssza a cégvezető, akkor igen nagy összeg fel tud duzzadni a pénztárban. Ugyanott vagyunk, mint a bankszámláról történő beazonosíthatatlan utalásoknál, hogy a cégvezető osztalékot, vagy tagi jövedelmet vesz ki a cégből az adók megfizetése nélkül.
Mivel mindenki tudja, hogy ez nem valós, így a könyvelők szorgalmazzák ennek csökkentését. A legjobb és legszabályosabb megoldás, hogy fizesd vissza a cég bankszámlájára a pénzt.
A Készpénz leltárnak egyeznie kell a beszámolót alátámasztó főkönyvi kivonatban bemutatott pénztár számla egyenlegével. A készpénz leltárnak el kell készülnie. Ezt ne sumákold el, mert egy adóellenőr ezt is fogja kérni.
b. Túl kevés pénz van a pénztárban
A pénztárban lévő "túl kevés" szó enyhe kifejezés, mivel ez gyakran abban jelenik meg, hogy egyáltalán nincs pénz a cég pénztárában, vagy a pénztár "mínuszba ment". Vagyis több volt a cég készpénzes kiadása, mint a készpénzes bevétele. Többet költött, mint amennyi pénze volt. Ez hogyan lehetséges?
Itt el is érkeztünk a tagi kölcsön problémájához.
Itt is a gazdasági események valódisága merül fel kérdésként. Az elfogadható, hogy ténylegesen a tag, meghitelezi a cége készpénzes kiadásait, amíg megérkezik a bevétel. Nekem ez csak akkor szokott gyanús lenni, ha amúgy a bankszámlán ott van egy nagyobb összeg, és nem történik meg ennek a felvétele. Tehát valahonnan mégis csak volt készpénz a kiadások kifizetésére.
Tovább boncolgatva ezt az esetet, ez két okból szokott megtörténni.
Egyik esetet sem javaslom, mert súlyos bírsággal járhat!
Az egyik, hogy az áfa csökkentésére számlát vesz a vállalkozó, és ezeket a fiktív számlákat helyezi be kiadásba. Ekkor a számla összege valójában nem kerül kifizetésre.
A második eset, amikor a cégnek ténylegesen van pénze, mert volt bevétele, melyet készpénzben fizettek ki számára, csak nem állított ki róla bevételi számlát. Így a bevétel nem került be a könyvelésbe, és így nem volt látható a kiadások fedezete.